Strategi Jualan Pecutan Saat Akhir

Kebanyakan penjual melalui internet bergantung kepada syarikat-syarikat penghantaran untuk menghantar berangan kepada pelanggan. Sempena hari raya yang bakal menjelma, pihak POSLAJU contohnya sudahpun mengeluarkan notis bahawa tarikh akhir penghantaran bagi penerimaan sebelum Syawal adalah pada 15 Ogos 2012. Diandaikan syarikat-syarikat lain pun akan membuat pengumuman yang sama.

Oleh yang demikian, para peniaga perlulah mempunyai strategi jualan bagi pasaran Online supaya dapat memaksimakan jualan dan keuntungan.

Sebagaimana larian 100m, apabila semakin hampir garisan penamat, seharusnya pelari semakin berlari dengan laju, begitu juga dengan para peniaga. Beberapa strategi jualan boleh digunakan bagi tujuan ini.



Berikut dikongsikan 3 strategi jualan pecutan saat akhir:-

1. Mewujudkan tawaran gabungan khas.

Tawaran Gabungan Khas meningkatkan jumlah jualan anda sebelum mendorong pelanggan-pelanggan teragak-agak untuk membeli masa kini supaya mereka boleh mendapatkan anda "berbaloi". Tawaran segini turut meningkat saiz bagi purata anda jualan. Dan jualan purata lebih besar mewujudkan lebih banyak jumlah untung untuk anda.

2. Menilai Semula Harga Produk

 Penurunkan harga juga boleh menarik bakal pembeli yang mungkin masih ragu-ragu tentang harga. Anda juga boleh menggunakan kaedah promosi Happy Hour dimana harga diturunkan buat masa terhad sahaja. Kaedah ini sering digunakan oleh peniaga di booth-booth jualan semasa hari penutup.

3. Mensasarkan kepada segmen pelanggan yang lebih kecil.

Anda pasti dapat mengenalpasti segmen pelanggan anda seperti contoh pelanggan berulang. Maka inilah masanya untuk anda cuba mensasarkan jualan kepada mereka. Ini lebih menjimatkan masa andakerana mereka memang sudah tahu kelebihan produk anda dan juga kepercayaan kepada perniagaan anda.  Kebarangkalian untuk mendapatkan jualan adalah lebih tinggi.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms
Site Meter